راه های مقابله باجوش های پوست

جوش چیست وراه های مقابله با آن ها:

جوش یک زائده‌ی کوچک پوستی است. جوش‌ها، جراحت‌ها یا مشکلات پوستی کوچک ناشی از غدد چربی‌ای هستند که به وسیله‌ی میکروب‌ها آلوده و ملتهب شده و  ترشحات سطح آنها را پر می‌کند و در مراحل بعد با راه های مقابله باجوش های پوست آشنا خواهید شد.

دسترسی سریع به مطالب

    فقط به خاطر نشستن صورت

    معمولا آکنه به‌دلیل تمیز‌نبودن صورت ایجاد نمی‌شود مگر این‌که دیگر خیلی تنبل و آلوده و به قول معروف هپلی باشید.
    مطالعات انجام شده نشان می‌دهند راه های مقابله باجوش های پوست این است که اگر صورت خود را 2 مرتبه در روز بشویید خیلی موثرتر از یکبار شست‌وشو است اما بیشتر از 2 بار شست‌وشوی صورت توصیه نمی‌شود زیرا باعث خشکی پوست می‌شود. پاک کننده‌ها فقط چند ثانیه روی پوست قرار می‌گیرند اما محصولاتی مثل رتینوئید که نیاز به شسته شدن ندارند، موثرترند.

    استرس از عوامل ایجاد آکنه است

    این ادعا می‌تواند واقعی باشد اما تعیین میزان تاثیرگذاری آن و نسبت میان آن‌ها کار ساده‌ای نیست. دانش‌آموزان در طول امتحانات پایان ترم بیشتر جوش می‌زنند اما اطمینان از این‌که استرس باعث بروز این جوش‌ها می‌شود یا نه کمی دشوار است. با وجود این افزایش آکنه‌ها در بین دانش‌آموزانی که پوست‌شان جوش می‌زند در دوران پر تنش و استرس‌زای امتحانات به‌طور یکسان شامل همه نمی‌شود، هنوز هم یافته‌های کافی در مورد این‌که آیا هورمون‌های استرس بروز آکنه را تشدید می‌کنند یا نه در دست نیست.

    خورد ن شکلات و سود ا باعث ایجاد آکنه می‌شود

    بحث در مورد رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از آکنه هنوز ادامه دارد البته این تصور که خوردن شکلات به میزان زیاد و کافئین باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود هنوز بر جای خود باقی است و بسیاری از پزشکان هم این موضوع را تایید می‌کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهند محصولات لبنی به خاطر وجود هورمون‌ها و باکتری در آن‌ها روی ظهور آکنه‌ها تاثیر گذارند اما نه در حدی که به خانم 30‌ساله‌ای که شدیدا برای حفظ سلامت استخوان‌هایش به خوردن شیر نیاز دارد، توصیه کنیم خوردن آن را قطع کند.

    1)یخ

    اولین درمان سریع جوش یخ است. برای جوشی که هنوز به طور کامل عفونی نشده است، استفاده از یخ به کاهش التهاب کمک می‌کند و غدد چربی را تشویق می‌کند منقبض شده و چربی اضافه و میکروب‌های درون آن را از آن بخش پوست بیرون برانند.

    نحوه‌ی استفاده از یخ برای درمان جوش

    • یخ را در تکه ای پارچه گذاشته و روی بخشی که در حال جوش زدن است به مدت چند ثانیه نگه دارید.
    • چند دقیقه فاصله بگذارید و مجدد مرحله‌ی قبل را تکرار کنید.

    نکته: این کار را به دفعات دلخواه تکرار کنید، جوش در عرض یکی دو روز از بین می‌رود.

    2)عسل

    حتما با خواص عسل آشنا هستید. عسل به عنوان ماده‌ای با خواص ضدعفونی‌کننده شناخته می‌شود و به از بین بردن عوامل میکروبی اطراف غدد چربی کمک می‌کند. وقتی میکروب‌ها کاهش پیدا می‌کنند سرعت بهبودی افزایش پیدا می‌کند.

    نحوه‌ی استفاده

    • یک اپلیکاتور پنبه‌ای استریل را در عسل طبیعی فرو ببرید و روی پوست بمالید و پوست را حداقل به مدت ۳۰ دقیقه به حال خود بگذارید و بعد از آن با آب گرم بشویید.

    نکته: علاوه بر این می‌توانید با افزودن پودر دارچین به عسل ماده‌ی سفت‌تری به‌ دست بیاورید و آن را شب تا صبح در هنگام خواب روی جوش بگذارید.

    3)آبلیمو

    راه معجزه‌آسای دیگر برای خلاصی از جوش استفاده از آبلیموی تازه گرفته شده است. آبلیمو به عنوان میکروب‌کش ارگانیسم‌های میکروسکوپی دخیل در ایجاد جوش را می‌کشد و علاوه بر این با خاصیت جمع‌کنندگی‌ای که دارد باعث می‌شود چربی‌های تجمع یافته بیرون رانده شوند. برای استفاده از لیمو چند راه دارید.

    نحوه‌ی استفاده از آبلیمو برای درمان جوش

    • پیش از خوابیدن از یک گوش‌پاک‌کن استریل پنبه‌ای استفاده کنید و آبلیمو را روی جوش بمالید.

    نکته: برای جوش‌های جدی‌تر مخلوطی از پودر دارچین و آبلیمو درست کنید و شب قبل از خواب روی جوش بمالید و بگذارید تا صبح بماند. این کار به از بین رفتن سریع جوش کمک می‌کند، اما برای افرادی که پوست حساس دارند توصیه نمی‌شود.

    4) خمیر دندان

    خمیردندان برای درمان جوش فوق‌العاده است. اگر به عنوان روشی بعد از یخ گذاشتن استفاده شود سریع‌ترین اثر را دارد. لازم است که حتما از خمیردندان‌های سفید‌رنگ و غیرسفید‌کننده استفاده کنید. همچنین از انواع خمیردندان‌های ژل‌مانند استفاده نکنید.

    نحوه‌ی استفاده از خمیردندان برای درمان سریع جوش

    • قبل از اینکه جوش روی صورت‌‌تان جا خوش کند کمی خمیردندان سفید را روی آن ناحیه بمالید و بگذارید حین خواب شبانه آنجا بماند.
    • وقتی بیدار شدید با آب سرد آن را بشویید. در صورتی که قرار نیست خانه را ترک کنید می‌توانید این کار را در میانه‌ی روز دوباره تکرار کنید.
    • برای اینکه این روش فایده‌ای داشته باشد خمیردندان حداقل باید ۳۰ دقیقه روی پوست بماند.

    نکته: خمیردندان می‌تواند برای پوست ایجاد حساسیت کند، بنابراین مهم است که از این روش با احتیاط و به شیوه‌ی درست استفاده کنید.

    منبع:chetor.com